Zapraszam Państwa do uczestnictwa w prowadzonych przeze mnie szkoleniach online z zakresu finansów publicznych.
Warunki współpracy ustalam indywidualnie z poszczególnymi instytucjami zainteresowanymi szkoleniem, w oparciu o diagnozę potrzeb i oczekiwane rezultaty. Poniżej przedstawiam przykładowe autorskie programy realizowanych szkoleń
Finanse publiczne i odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
I. ZASADY PUBLICZNEJ GOSPODARKI FINANSOWEJ oraz ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA NARUSZENIE DYSCYPLINY FINANSÓW PUBLICZNYCH
- Podstawowe zasady gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych reprezentowanych przez uczestników na szkoleniu, określone w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, ustawach szczególnych i rozporządzeniach, m.in.:
- ostatnie zmiany, w tym wynikające z przeciwdziałania COVID-19
- ustalanie i dochodzenia należności i stosowania ulg w ich spłacie, w tym stosowanie kar umownych w projektach dofinansowanych oraz należności cywilnoprawnych wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych
- legalność, planowość, terminowość, skuteczność, efektywność i oszczędność,
- zaciąganie zobowiązań i dokonywanie wydatków – obowiązki kierownika jednostki, głównego księgowego i pracowników merytorycznych,
- prowadzenie samodzielnej gospodarki finansowej przez osoby prawne, m.in. instytucje kultury, SPZOZ-y, uczelnie wyższe,
- rozliczanie środków unijnych
- audyt wewnętrzny
- planowanie wieloletnie w sektorze finansów publicznych
- udzielanie, wykorzystywanie, rozliczanie i kontrola dotacji z budżetu państwa, budżetu samorządowego oraz państwowych funduszy celowych, w tym nowe wzory ofert, umów i sprawozdań dla dotacji udzielanych organizacjom pozarządowym,
- zamówienia publiczne o wartości poniżej 130 tys. zł (wybór oferty, umowy i roczne sprawozdanie) oraz pozostałe zamówienia
- Zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych a inne rodzaje odpowiedzialności prawnej (odpowiedzialność karna, karna skarbowa, cywilna, pracownicza)
- Zmiany wprowadzone w latach 2020 – 2021 w zakresie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych:
- ustalenie kwoty minimalnej, do której czyn nie stanowi naruszenia dfp, na poziomie 4 134,02 zł,
- zmiany wynikające z wejścia w życie nowej ustawy Prawo zamówień publicznych
- Obszary naruszeń dyscypliny finansów publicznych oraz najczęstsze naruszenia zasad gospodarowania środkami publicznymi
- Osoby odpowiedzialne za naruszenia dyscypliny finansów publicznych, w szczególności odpowiedzialność kierownika jednostki, głównego księgowego oraz upoważnionych pracowników. Zasady powierzania odpowiedzialności w zakresie gospodarki finansowej i zamówień publicznych
- Przesłanki odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz wymiaru kary
- Stopnie naruszenia dyscypliny finansów publicznych
- Charakterystyka poszczególnych czynów stanowiących naruszenie dyscypliny finansów publicznych
- Kary za naruszenie dyscypliny finansów publicznych i przesłanki ich stosowania: upomnienie, nagana, kara pieniężna, zakaz pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi
- Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów
- Przegląd najnowszego orzecznictwa komisji orzekających i sądów administracyjnych w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych (tendencje interpretacyjne, wybrane orzeczenia)
Dotacje ze środków publicznych – udzielanie, wykorzystywanie, rozliczanie, kontrola wykorzystania, dochodzenie zwrotu (warsztaty)
1. Prawne podstawy udzielania i rozliczania dotacji:
- definicja i rodzaje dotacji określone w ustawie o finansach publicznych,
- charakter prawny dotacji udzielonej z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego oraz dotacji z państwowego funduszu celowego,
- dotacje udzielane na podstawie poszczególnych ustaw – przegląd rozwiązań i zmian dotyczących m.in. dotacji dla organizacji pozarządowych, uczelni publicznych itd.
- dotacja jako zaliczka a dopuszczalność refundacji,
- rozporządzenia wykonawcze dotyczące m.in. dotacji podmiotowych, przedmiotowych, finansowania inwestycji,
- specyfika wieloletnich programów rządowych
- dotacje celowe na współfinansowanie projektów unijnych,
- dotacje celowe na zadania zlecone
2. Zasady formalnej, merytorycznej i finansowej weryfikacji wniosków o udzielenie dotacji:
- podmioty uprawnione i ich reprezentacja zgodna z prawem i właściwym rejestrem a dotacje pobrane nienależnie,
- wyłączenia z możliwości otrzymania dotacji – prawne podstawy a praktyka,
- zakres czasowy i merytoryczny dofinansowywanych działań (przeznaczenie dotacji),
- terminy i formy wykorzystania dotacji,
- planowane produkty i rezultaty dotowanych działań,
- wkład własny dotacjobiorców (finansowy, osobowy i rzeczowy) oraz pozostałe źródła finansowania,
- limity dofinansowania a dotacja pobrana w nadmiernej wysokości,
- kwota dotacji a harmonogram realizacji zadania,
- kryteria oceny wniosków.
3. Rozliczenie dotacji w zakresie rzeczowym i finansowym:
- termin i forma złożenia sprawozdania z realizacji zadania publicznego,
- zasady formalnej, merytorycznej i finansowej weryfikacji sprawozdań z realizacji zadania publicznego,
- obowiązki dysponentów środków w stosunku do udzielonych dotacji,
- obowiązek zatwierdzenia przez dysponenta środków publicznych przedstawionego rozliczenia w zakresie rzeczowym i finansowym – termin i forma,
- kontrola realizacji zadania publicznego zgodnie z zasadami kontroli w administracji rządowej.
4. Dochodzenie kwot dotacji podlegających zwrotowi:
- rozróżnienie dotacji niewykorzystanych, wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości,
- termin i forma ustalenia kwot dotacji podlegających zwrotowi oraz zasady naliczania odsetek, w tym najnowsze orzecznictwo dotyczące „dnia stwierdzenia okoliczności” obowiązku zwrotu dotacji,
- możliwość i zasady stosowania ulg w spłacie dotacji podlegających zwrotowi,
- dochodzenie kwot dotacji podlegających zwrotowi na podstawie ustawy o finansach publicznych oraz Ordynacji podatkowej,
- przymusowa egzekucja kwot dotacji podlegających zwrotowi.
5. Konstruowanie umów o dotację (warsztaty)
- elementy niezbędne wynikające z przepisów powszechnie obowiązujących
- zasady wynikające z wytycznych dotyczących dotacji celowych na współfinansowanie krajowe projektów dofinansowanych ze środków unijnych,
- elementy dodatkowe ułatwiające realizację i rozliczenie zadania,
- analiza przykładowych umów i postanowień umownych, w tym nowy wzór umowy dotacji dla organizacji pozarządowych oraz umowa o dotację na inwestycję
6. Najczęstsze błędy przy udzielaniu, przekazywaniu i rozliczaniu dotacji – analiza orzeczeń w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz wystąpień pokontrolnych NIK i RIO:
- przekazanie lub udzielenie dotacji z naruszeniem zasad lub trybu przekazywania lub udzielania dotacji,
- niezatwierdzenie w terminie przedstawionego rozliczenia dotacji,
- nieustalenie kwoty dotacji do zwrotu w prawidłowej wysokości,
- nieustalenie kwoty odsetek w prawidłowej wysokości,
- wydatkowanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem określonym przez udzielającego dotację,
- nierozliczenie w terminie otrzymanej dotacji,
- niedokonanie w terminie zwrotu dotacji w należnej wysokości,
- naruszenia dotyczące dotacji celowych na współfinansowanie krajowe projektów dofinansowanych ze środków unijnych.