Szkolenia

Zapraszam Państwa do uczestnictwa w prowadzonych przeze mnie szkoleniach online z zakresu finansów publicznych.
Warunki współpracy ustalam indywidualnie z poszczególnymi instytucjami zainteresowanymi szkoleniem, w oparciu o diagnozę potrzeb i oczekiwane rezultaty.
Poniżej przedstawiam przykładowe autorskie programy realizowanych szkoleń

Finanse publiczne i odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

I. ZASADY PUBLICZNEJ GOSPODARKI FINANSOWEJ oraz ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA NARUSZENIE DYSCYPLINY FINANSÓW PUBLICZNYCH

  1. Podstawowe zasady gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych reprezentowanych przez uczestników na szkoleniu, określone w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, ustawach szczególnych i rozporządzeniach, m.in.:
  • ostatnie zmiany, w tym wynikające z przeciwdziałania COVID-19
  • ustalanie i dochodzenia należności i stosowania ulg w ich spłacie, w tym stosowanie kar umownych w projektach dofinansowanych oraz należności cywilnoprawnych wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych
  • legalność, planowość, terminowość, skuteczność, efektywność i oszczędność,
  • zaciąganie zobowiązań i dokonywanie wydatków – obowiązki kierownika jednostki, głównego księgowego i pracowników merytorycznych,
  • prowadzenie samodzielnej gospodarki finansowej przez osoby prawne, m.in. instytucje kultury, SPZOZ-y, uczelnie wyższe,
  • rozliczanie środków unijnych
  • audyt wewnętrzny
  • planowanie wieloletnie w sektorze finansów publicznych
  • udzielanie, wykorzystywanie, rozliczanie i kontrola dotacji z budżetu państwa, budżetu samorządowego oraz państwowych funduszy celowych, w tym nowe wzory ofert, umów i sprawozdań dla dotacji udzielanych organizacjom pozarządowym,
  • zamówienia publiczne o wartości poniżej 130 tys. zł (wybór oferty, umowy i roczne sprawozdanie) oraz pozostałe zamówienia
  • Zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych a inne rodzaje odpowiedzialności prawnej (odpowiedzialność karna, karna skarbowa, cywilna, pracownicza)
  • Zmiany wprowadzone w latach 2020 – 2021 w zakresie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych:
  • ustalenie kwoty minimalnej, do której czyn nie stanowi naruszenia dfp, na poziomie 4 134,02 zł,
  • zmiany wynikające z wejścia w życie nowej ustawy Prawo zamówień publicznych
  • Obszary naruszeń dyscypliny finansów publicznych oraz najczęstsze naruszenia zasad gospodarowania środkami publicznymi
  • Osoby odpowiedzialne za naruszenia dyscypliny finansów publicznych, w szczególności odpowiedzialność kierownika jednostki, głównego księgowego oraz upoważnionych pracowników. Zasady powierzania odpowiedzialności w zakresie gospodarki finansowej i zamówień publicznych
  • Przesłanki odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz wymiaru kary
  • Stopnie naruszenia dyscypliny finansów publicznych
  • Charakterystyka poszczególnych czynów stanowiących naruszenie dyscypliny finansów publicznych
  • Kary za naruszenie dyscypliny finansów publicznych i przesłanki ich stosowania: upomnienie, nagana, kara pieniężna, zakaz pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi
  •  Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów
  • Przegląd najnowszego orzecznictwa komisji orzekających i sądów administracyjnych w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych (tendencje interpretacyjne, wybrane orzeczenia)

Dotacje ze środków publicznych – udzielanie, wykorzystywanie, rozliczanie, kontrola wykorzystania, dochodzenie zwrotu (warsztaty)

1. Prawne podstawy udzielania i rozliczania dotacji:

  • definicja i rodzaje dotacji określone w ustawie o finansach publicznych,
  • charakter prawny dotacji udzielonej z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego oraz dotacji z państwowego funduszu celowego,
  • dotacje udzielane na podstawie poszczególnych ustaw – przegląd rozwiązań i zmian dotyczących m.in. dotacji dla organizacji pozarządowych, uczelni publicznych itd.
  • dotacja jako zaliczka a dopuszczalność refundacji,
  • rozporządzenia wykonawcze dotyczące m.in. dotacji podmiotowych, przedmiotowych, finansowania inwestycji,
  • specyfika wieloletnich programów rządowych
  • dotacje celowe na współfinansowanie projektów unijnych,
  • dotacje celowe na zadania zlecone

2. Zasady formalnej, merytorycznej i finansowej weryfikacji wniosków o udzielenie dotacji:

  • podmioty uprawnione i ich reprezentacja zgodna z prawem i właściwym rejestrem a dotacje pobrane nienależnie,
  • wyłączenia z możliwości otrzymania dotacji – prawne podstawy a praktyka,
  • zakres czasowy i merytoryczny dofinansowywanych działań (przeznaczenie dotacji),
  • terminy i formy wykorzystania dotacji,
  • planowane produkty i rezultaty dotowanych działań,
  • wkład własny dotacjobiorców (finansowy, osobowy i rzeczowy) oraz pozostałe źródła finansowania,
  • limity dofinansowania a dotacja pobrana w nadmiernej wysokości,
  • kwota dotacji a harmonogram realizacji zadania,
  • kryteria oceny wniosków.

3. Rozliczenie dotacji w zakresie rzeczowym i finansowym:

  • termin i forma złożenia sprawozdania z realizacji zadania publicznego,
  • zasady formalnej, merytorycznej i finansowej weryfikacji sprawozdań z realizacji zadania publicznego,
  • obowiązki dysponentów środków w stosunku do udzielonych dotacji,
  • obowiązek zatwierdzenia przez dysponenta środków publicznych przedstawionego rozliczenia w zakresie rzeczowym i finansowym – termin i forma,
  • kontrola realizacji zadania publicznego zgodnie z zasadami kontroli w administracji rządowej.

4. Dochodzenie kwot dotacji podlegających zwrotowi:

  • rozróżnienie dotacji niewykorzystanych, wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości,
  • termin i forma ustalenia kwot dotacji podlegających zwrotowi oraz zasady naliczania odsetek, w tym najnowsze orzecznictwo dotyczące „dnia stwierdzenia okoliczności” obowiązku zwrotu dotacji,
  • możliwość i zasady stosowania ulg w spłacie dotacji podlegających zwrotowi,
  • dochodzenie kwot dotacji podlegających zwrotowi na podstawie ustawy o finansach publicznych oraz Ordynacji podatkowej,
  • przymusowa egzekucja kwot dotacji podlegających zwrotowi.

5. Konstruowanie umów o dotację (warsztaty)

  • elementy niezbędne wynikające z przepisów powszechnie obowiązujących
  • zasady wynikające z wytycznych dotyczących dotacji celowych na współfinansowanie krajowe projektów dofinansowanych ze środków unijnych,
  • elementy dodatkowe ułatwiające realizację i rozliczenie zadania,
  • analiza przykładowych umów i postanowień umownych, w tym nowy wzór umowy dotacji dla organizacji pozarządowych oraz umowa o dotację na inwestycję

6. Najczęstsze błędy przy udzielaniu, przekazywaniu i rozliczaniu dotacji – analiza orzeczeń w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz wystąpień pokontrolnych NIK i RIO:

  • przekazanie lub udzielenie dotacji z naruszeniem zasad lub trybu przekazywania lub udzielania dotacji,
  • niezatwierdzenie w terminie przedstawionego rozliczenia dotacji,
  • nieustalenie kwoty dotacji do zwrotu w prawidłowej wysokości,
  • nieustalenie kwoty odsetek w prawidłowej wysokości,
  • wydatkowanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem określonym przez udzielającego dotację,
  • nierozliczenie w terminie otrzymanej dotacji,
  • niedokonanie w terminie zwrotu dotacji w należnej wysokości,
  • naruszenia dotyczące dotacji celowych na współfinansowanie krajowe projektów dofinansowanych ze środków unijnych.